Ultraliga - jak marki mogą dotrzeć do fanów e-sportu?
Ultraliga to profesjonalna liga esportowa w jedną z najbardziej popularnych gier drużynowych - League of Legends. W rywalizacji bierze udział 8 profesjonalnych zespołów z Polski, oraz takich krajów jak Litwa, Łotwa, Estonia, Ukraina, Izrael i Gruzja.
Drużyny walczą o mistrzowski tytułu, atrakcyjne nagrody pieniężne oraz awansu do europejskiego turnieju - EMEA Masters. Każda rozgrywka jest inna i wymaga od graczy strategicznego myślenia i współpracy, dzięki czemu jest atrakcyjna nie tylko dla fanów esportu i League of Legends ale także osób, które nastawione są na kibicowanie i dobrą zabawę. Atmosferę wokół rozgrywek podkręcają także liczne działania prowadzone w mediach społecznościowych (wokół drużyn oraz samej ligi).
In this Insight:
Jak wyglądają rozgrywki League of Legends w Polsce?
Sezon podzielony jest na dwa splity: wiosenny i letni. Wysiłki drużyn prowadzą do punktu kulminacyjnego – finałów, którym towarzyszy wyjątkowa oprawa telewizyjna, a które odbywają się w studiu Telewizji Polsat w Warszawie. To tam bohaterowie wirtualnych światów stają naprzeciw siebie podczas rozgrywek LAN, by w ostatecznym starciu wyłonić nowego mistrza. Spotkania są transmitowane na żywo docierając do setek tysięcy fanów w Polsce i krajach ościennych za pomocą platform streamingowych Twitch i YouTube.
Ultraliga dba o to, aby wszyscy miłośnicy esportu mogli w pełni oddać się kibicowaniu i przeżywać esportowe chwile. Dla tych, którzy preferują tradycyjne medium, Polsat Games staje na wysokości zadania, przenosząc widowisko esportowe na telewizory milionów gospodarstw domowych. W ten sposób, każdy, może zasiąść wygodnie w fotelu i śledzić zmagania swoich ulubionych drużyn na dużym ekranie.
Gracze chcą spotykać się na dedykowanych wydarzeniach
Aby wzmocnić więź pomiędzy zespołami a fanami, organizowane są wydarzenia offline (tak zwane Watch Parties), w trakcie których kibice mogą wspólnie śledzić zmagania najlepszych drużyn. W trakcie takich eventów, kibice mogą spotkać swoich idoli oraz osobistości ze świata esportu oraz wziąć udział w quizach i konkursach z nagrodami.
Ultraliga czerpie ze sportu tradycyjnego
Ultraliga to coś więcej niż liga, to platforma dla esportowej rywalizacji. Osiem najlepszych drużyn mierzy się w potyczkach 1 na 1 w walce o punkty. Każdy mecz ma znaczenie, bo na koniec tylko cztery zespoły awansują do playoffów. Natomiast dwie najlepsze formacje mają szansę na awans do europejskiego turnieju EMEA Masters.
Każdy z sezonów (splitów) trwa około 9 tygodni co stanowi bardzo duże wzywanie organizacyjne dla drużyn, które w tym okresie muszą być w 100 proc. skoncentrowane na rywalizacji. Warto dodać, że profesjonalne drużyny esportowe to nie tylko zawodnicy, ale także trenerzy, psychologowie a nawet dietetycy.
Na przestrzeni tygodni drużyny muszą nieustannie doskonalić swoje strategie i taktyki, a często także przeprowadzać transfery zawodników. Wszystko po to, by działając pod presją, osiągnąć sukces.
Ilu widzów oglądało Ultraligę w 2023 roku?
W 2023 roku wszystkie rozgrywki spod szyldu Ultraliga oglądało 4,5 mln unikalnych widzów co tylko potwierdza, że esport cały czas wzbudza olbrzymie zainteresowanie w Polsce. Co więcej, najciekawsze starcia gromadziły przed ekranami prawie 50 000 widzów jednocześnie. W minionym sezonie, przeciętny widz poświęcał na Ultraligę średnio 43 minuty tygodniowo.
Więcej niż gra
Ultraliga to nie tylko zawody na najwyższym poziomie, ale przede wszystkim niesamowite historie, które piszą zawodnicy i kibice. To miejsce, w którym pasja spotyka się z umiejętnościami, a rywalizacja toczy się o najwyższą stawkę. Dziesięć sezonów to tylko początek tej niesamowitej podróży. Patrząc na globalne trendy - przed nami kolejne lata rozwoju esportu, a co za tym idzie także Ultraligi.
Sukces finału 10. sezonu Ultraligi
Finał letniego sezonu Ultraligi przyciągnął do studia Polsat Games kilkudziesięciu szczęśliwców, którzy wygrali zaproszenia w wyniku konkursu zorganizowanego na kanałach społecznościowych. Mieli oni niepowtarzalną okazję nie tylko zobaczyć zmagania najlepszych esportowców, ale także poznać znanych influencerów.
Watch party, które zostało zorganizowane w nowoczesnej przestrzeni warszawskiego gaming baru - H.4.0.S, przyciągnęło kilkuset entuzjastów esportu i League of Legends. To tam fani mogli śledzić rozgrywki i wspólnie kibicować swoim drużynom. Sponsorzy rozgrywek przygotowali także dodatkowe atrakcje i konkursy z nagrodami dla uczestników.
W wielkim finale spotkały się drużyny Orbit Anonymo Esports oraz Alior Bank Team, co pokazuje, że nie tylko Ultraliga, ale także zespoły przyciągają do siebie sponsorów. Co warto podkreślić, wszystkie mecze były transmitowane w języku polskim i angielskim. Dzięki czemu także osoby spoza naszego kraju mogły śledzić spotkania.
Fenomen gry League of Legends w liczbach
Nie da się ukryć, że League of Legends potrafi przyciągać polskich graczy przed ekrany. Liczby mówią same za siebie. Ponad 5 milionów Polaków zainstalowało tę grę na swoich PC-tach. Jak podaje Newzoo, to 36% wszystkich graczy komputerowych nad Wisłą. Wielu z nich stale powraca do gry, bowiem aż 1,4 miliona osób loguje się do popularnego LoL-a raz w miesiącu.
5 M
graczy, którzy zainstalowali grę League of Legends
1,4 M
graczy, którzy logują się do gry przynajmniej raz w miesiącu
Ultraliga trampoliną do esporotwej kariery
Wielu graczy, którzy w przeszłości rywalizowali w naszym krajue, grało także w prestiżowych rozgrywkach na szczeblu europejskim takich jak League of Legends EMEA Championship. To najlepsze potwierdzenie tego, że w Polsce esport stoi na wysokim poziomie, a zawodnicy są bardzo utalentowani.
Marki, które pragną dotrzeć do tej atrakcyjnej grupy odbiorców, jaką są fani esportu, stają przed trudnym wyzwaniem, w którym mogą pomóc wyspecjalizowane firmy zajmujące się gaming marketingiem. Tworzenie treści, które jednocześnie realizują cele marketingowe firm i są atrakcyjne z punktu widzenia społeczności, wymagają kreatywności i wrażliwości na potrzeby fanów esportu.
Jak globalne marki wykorzystały potencjał Ultraligi w 10. sezonie?
10. sezon Ultraligi był pełen działań wspierających ze strony różnych marek. Giganci tacy jak Samsung Galaxy, KIA czy KitKat zdecydowali się na sponsoring rozgrywek. Marki dostrzegły w nich doskonałą platformę komunikacyjną, za pomocą której mogą budować pozytywny wizerunek wśród tej bardzo atrakcyjnej grupy jaką są m.in. przedstawiciele pokoleń Z i Alfa.
Samsung Galaxy został sponsorem tytularnym, otrzymując najszerszy zakres świadczeń promocyjnych. Marka KIA weszła w interakcję z widzami dostarczając im dedykowane treści wideo prosto ze swojego elektrycznego samochodu KIA EV6.
KitKat kontynuował z kolei wieloletnie działania zapoczątkowane przez SPORTFIVE na wielu rynkach jednocześnie. Słodka przekąska umilała czas podczas przerw w transmisji, ale także przygotowała konkursy dla fanów, podtrzymując rozpoznawalności i przywiązanie do marki.
Dlaczego Twoja marka powinna rozważyć obecność przy Ultralidze?
Zespół odpowiedzialny za realizację rozgrywek doskonale rozumie społeczności graczy i potrafi zaproponować najlepsze działania dopasowane do konkretnego brandu. W palecie aktywacji są m.in.: sponsoring całych rozgrywek jak i poszczególnych segmentów, lokowanie w trakcie transmisji, organizacja konkursów, realizacja formatów wideo i organizacja wydarzeń offline.
Ultraliga to nie tylko miejsce sportowej rywalizacji, to także platforma rozrywkowa, która za pomocą esportu buduje relacje i opowiada historie. 10 sezonów to dopiero początek. Branża stale się rozwija, a marki mają szansę zostać mecenasami esportu, podążając za trendami i wspierając pasję młodych ludzi.