Partnerstwa ze sportowcami w 2024. Dlaczego warto współpracować z "oryginalnymi influencerami"?
Wszyscy znamy historię współpracy Nike z Michaelem Jordanem, z której narodził się pierwszy model legendarnych butów, a następnie subbrand - Air Jordan, historia ta przeniknęła już do popkultury m.in. za sprawą filmu fabularnego „AIR”. Marki na świecie współpracują ze sportowcami, a niektóre, tak jak producent płatków śniadaniowych Wheaties robią to od prawie 100 lat - jako pierwszy na opakowaniu ich płatków pojawił się w 1934 roku baseballista Lou Gehrig, potem byli to m.in. Babe Ruth, Larry Bird, Muhammad Ali, Andre Agassi czy Serena Williams wpisując się w slogan marki "The Breakfast of Champions™”. Sportowcy byli pierwszymi i „oryginalnymi influencerami”, których sława, sukcesy i unikalne cechy były interesujące i wykorzystywane do promocji produktów i budowania wizerunku marek.
Dlaczego warto współpracować ze sportowcami?
We współpracy marek ze sportowcami szczególne znaczenie mają emocje, które sportowcy wywołują u swoich kibiców oraz lojalność fanów. Profesjonalni sportowcy są wzorami do naśladowania nie tylko na placu gry, ale także poza nim. Sportowiec może być ambasadorem marki, twarzą kampanii, czy produktu, a dzięki tej szczególnej więzi łączącej go z fanami, jest mu dużo łatwiej, niż innym współczesnym idolom, wpływać na preferencje odbiorców dotyczące marek oraz wyróżnić promowany brand w natłoku reklam.
Niezwykle ważne we współpracy ze sportowcami są nie tylko generowane zasięgi w mediach społecznościowych – sportowcy są jednymi z najbardziej znanych celebrytów, a miliony śledzą ich poczynania – ale też wyjątkowy poziom interakcji z odbiorcami. Dodatkowo pozytywne cechy i wartości wynikające z uprawiania sportu czynią sportowców wiarygodnymi ambasadorami we współpracy z markami oraz branżami.
Jak sportowcy pomagają realizować cele marek?
Wybór ambasadora ze świata sportu do współpracy z konkretną marką czy branżą musi oczywiście poprzedzić szczegółowa analiza, która pozwoli na właściwe dopasowanie cech, atrybutów i reprezentowanych wartości.
Ważne jest, żeby kampanie z udziałem reprezentujących markę sportowców charakteryzowały się wysokim poziomem emocji, dodatkowo skojarzonych z osiąganym przez sportowca sukcesem. Taka bazująca na emocjach forma prezentacji pomaga w budowanie pozytywnego wizerunku marki. Zaangażowanie do roli ambasadora popularnej i charyzmatycznej gwiazdy sportu w naturalny sposób wpływa także na znaczące zwiększenie rozpoznawalności marki i pozwala dotrzeć do nowych grup docelowych. Dzięki ambasadorom ze świata sportu możliwe jest także wplecenie marki w unikalna historię sportowca, przez co przekaz staje się bardzo wiarygodny.
Sportowcy czy influencerzy - różnice i korzyści ze współpracy.
Rywalizując o uwagę odbiorców marketerzy i marki mają do wyboru całą armią twórców, z którymi warto nawiązać współpracę – influencerów, artystów, celebrytów, czy sportowców. W social mediach uwagę najlepiej mierzy się zaangażowaniem. Oczywiście można zapłacić, aby pożądane treści dotarły do tysięcy odbiorców, ale nikt i nic nie zmusi ich do udostępniania lub komentowania tych treści.
Grupy, które najlepiej przyciągają uwagę swoich odbiorców, to influencerzy oraz sportowcy. Dla tradycyjnych influencerów w mediach społecznościowych ta uwaga jest tym, co wyróżnia ich jako wpływowych. Ciężko pracują tworząc treści, które przyciągną uwagę odbiorców do ich kanałów, aby następnie sprzedać je sponsorom, czy reklamodawcom. Ze sportowcami jest inaczej – mogą funkcjonować z mediami społecznościowymi lub bez nich. Większość dzisiejszych sportowców korzysta z różnych platform komunikacji, aby kontaktować się z fanami, ale media społecznościowe nie są tym, co w pierwszej kolejności uczyniło ich sławnymi. Jest to kluczowa różnica, która daje im wyjątkowy autorytet w swoich dziedzinach i nadaje się do autentycznych partnerstw. Choć zarówno sportowcy, jak i bardziej tradycyjni influencerzy w końcu dotrą z przekazem do konsumentów, to dzięki swojej autentyczności sportowcy mogą zrobić znacznie więcej, aby naprawdę pomóc w budowaniu marki.
Zaangażowanie odbiorców w publikowane treści Branded Content.
Wskaźnik zaangażowania odbiorców w publikowane i sponsorowane treści jest u sportowców znacznie wyższy, niż w przypadku influencerów. Według różnych badań średni wskaźnik zaangażowania dla pojedynczego postu u sportowca jest dwukrotnie wyższy w porównaniu z influencerami. Według Inmar Intelligence i statystyk z narzędzi influencer marketingu w niektórych przypadkach sięga nawet 30% pod organicznymi postami! Przewaga ta wynika m.in. z faktu, że relacje odbiorców ze sportowcami mają znacznie szerszy kontekst. Często są oni związani ze swoimi społecznościami, a ich nazwiska są lub były na koszulkach, które ludzie nosili dorastając i którym kibicowali albo nadal kibicują w każdy weekend. Takiej więzi nie da się kupić…
Jak zacząć?
W SPORTFIVE pomagamy markom na całym świecie dobrać odpowiednich sportowców pasujących do strategii, planowanych kampanii komunikacyjnych i wyznaczonych celów. Jesteśmy agencją konsultacyjną, wspieramy marki i ich agencje w całym procesie od wypracowania briefu przez identyfikację odpowiednich sportowców po negocjacje i kontraktowanie. Zajmujemy się również aktywacją takich współprac, przygotowywaniem strategii, produkcją materiałów komunikacyjnych i mediami.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej zapraszamy do kontaktu.