
"Piłka nożna kobiet jest jednym z trzech najważniejszych obszarów wzrostu globalnego dla SPORTFIVE"
Opublikowano
Piłka nożna kobiet rozwinęła się w ostatnich latach i coraz bardziej ugruntowuje swoją pozycję na komercyjnym rynku sportowym – również w Niemczech. Temat ten zaczyna także przyciągać uwagę reklamodawców, a partnerstwa sponsorskie w tej dziedzinie stają się coraz bardziej interesujące dla marek. Jako wiodąca międzynarodowa agencja marketingu sportowego, SPORTFIVE już dawno dostrzegła ten rozwój. W wywiadzie dla Beyond-the-Match, Hendrik Schiphorst, Dyrektor Zarządzający SPORTFIVE Germany, wyjaśnia podejście SPORTFIVE do tego tematu oraz to, dlaczego piłka nożna kobiet może być tak wyjątkowa i unikalna dla reklamodawców.

Fakty mówią same za siebie
Rekord frekwencji: W 2022 roku kobieca drużyna FC Barcelona ustanowiła rekord frekwencji na meczu piłki nożnej kobiet, przyciągając ponad 91 000 kibiców na spotkanie z Realem Madryt na stadionie Camp Nou w Barcelonie. Był to jeden z najwyższych wyników w historii piłki nożnej kobiet.
Rekordy oglądalności: Mistrzostwa Świata Kobiet FIFA 2019 we Francji ustanowiły rekord oglądalności na poziomie 1,12 miliarda widzów na całym świecie. Mecz finałowy pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Holandią zgromadził ponad 14,3 miliona widzów w samej Ameryce.
Wzrost inwestycji: W 2023 roku Barclays zwiększyła swoje zaangażowanie w Women's Super League (WSL) w Anglii, oferując rekordową umowę sponsorską na 30 milionów funtów, co wskazuje na rosnącą wartość piłki nożnej kobiet.
Polska na mapie piłki nożnej kobiet: Polskie piłkarki osiągają coraz większe sukcesy na międzynarodowej scenie (m.in. awansując na EURO 2025), grając w najlepszych europejskich klubach. Reprezentantki Polski, takie jak Ewa Pajor i (FC Barcelona) czy Paulina Dudek (Paris Saint-Germain), rywalizują na najwyższym poziomie w czołowych ligach, co podkreśla rosnącą jakość i konkurencyjność piłki nożnej kobiet w Polsce.

Panie Schiphorst, dlaczego piłka nożna kobiet jest teraz dla pana interesującym obszarem jako marketera?
Piłka nożna kobiet nie stała się interesująca dla nas dopiero teraz. Podobnie jak wiele innych trendów, obserwujemy sport kobiecy w ogóle, a piłkę nożną kobiet szczególnie, od dłuższego czasu. Na przykład, w ciągu ostatnich dwóch lat z powodzeniem zawarliśmy ponad 150 partnerstw sponsorskich dla właścicieli praw w piłce nożnej kobiet w Niemczech. Udało nam się również odcisnąć swoje piętno na arenie międzynarodowej, na przykład kiedy myślę o partnerstwach, które zainicjowaliśmy dla drużyny piłkarskiej Olympique Lyon z adidasem, Mastercardem czy LinkedInem podczas Mistrzostw Europy Kobiet 2022 w Anglii, ale także o aktywacji Lego czy naszej pracy w sektorze komercyjnym dla Północnoamerykańskiej Ligi Piłki Nożnej Kobiet (NWSL) czy Copa Americana Feminine.
Jak trwały, pana zdaniem, będzie ten rozwój?
Na podstawie tych obserwacji oraz naszych bliskich relacji z wieloma klubami, federacjami i sportowcami, wiemy, że profesjonalizacja piłki nożnej kobiet poczyniła ogromne postępy w ostatnich latach i staje się coraz bardziej atrakcyjna dla kibiców. Świadczą o tym przełomowe umowy, takie jak między Google Pixel a DFB, a także aktualne badania ekspertów, takie jak te przeprowadzone przez SponsorPulse/WARC Media, w których piłka nożna kobiet (i sport kobiecy w ogóle) określana jest jako numer 1 obszar wzrostu w globalnym sponsoringu. To także pokrywa się z naszymi dyskusjami z markami oraz, oczywiście, rosnącymi wynikami oglądalności telewizyjnej i zasięgami w mediach społecznościowych, szczególnie w piłce nożnej kobiet. Jesteśmy pewni, że nie jest to tylko chwilowy trend, ale że zainteresowanie fanów będzie nadal rosło, zarówno w Niemczech, jak i na całym świecie.
No 1
sport kobiet to najbardziej dynamicznie rozwijający się obszar w pod kątem sponsoringu (Źródło: SponsorPulse/WARC Media)
+ 14
kobiecych klubów piłkarskich na rynku niemieckim pracujących na wyłączność ze SPORTFIVE

Jaki wpływ ma ten rozwój na strategię SPORTFIVE?
Jako wiodąca globalna agencja marketingu sportowego, dla nas jest jasne, że musimy być częścią tego rozwoju. Z jednej strony piłka nożna kobiet jest obecnie jednym z trzech najważniejszych globalnych obszarów wzrostu dla SPORTFIVE, z własnym międzynarodowym zespołem kompetencyjnym, który raportuje bezpośrednio do naszego zarządu globalnego. Z drugiej strony, niedawno uruchomiliśmy własny zespół sprzedaży w Niemczech, z którym chcemy wysłać wyraźne zobowiązanie do naszych partnerów markowych i właścicieli praw, a także rynku, w kwestii piłki nożnej kobiet. Jednocześnie wierzymy, że możemy z pełnym przekonaniem twierdzić, że jesteśmy już największą agencją marketingową w piłce nożnej kobiet na świecie, dzięki ponad 150 umowom sponsorskim, które zawarliśmy, oraz dużej liczbie naszych wyłącznych partnerstw marketingowych w piłce nożnej kobiet.
Sport kobiecy porusza wiele kwestii społecznych i dociera do innych grup docelowych niż sport męski. Czy to również odgrywa rolę w decyzjach agencji?
Perspektywa biznesowa jest dla nas głównym motorem, który pozwala nam wciąż wierzyć w piłkę nożną kobiet i inwestować w rozwój kadr w tym obszarze. To najważniejsza perspektywa dla nas, ale oczywiście nie jedyna. W kontekście zmian społecznych, zapotrzebowanie na promocję kobiet, a więc także sportu kobiecego, staje się coraz głośniejsze. Chcemy również pomóc kształtować tę zmianę i wyznaczyliśmy sobie wewnętrzne cele dotyczące różnorodności i równości, w których kobiety odgrywają kluczową rolę. Ponieważ wszyscy czujemy, jak ważny jest to temat dla naszych pracowników, oprócz znaczenia biznesowego, chcielibyśmy kontynuować jego promowanie poprzez własne formaty treści, takie jak nasz podcast dotyczący kobiet w branży sportowej.
"Dzięki ponad 150 umowom sponsorskim, które zawarliśmy, oraz licznym ekskluzywnym partnerstwom marketingowych w piłce nożnej kobiet, SPORTFIVE jest już największym agencją marketingową w obszarze piłki nożnej kobiet na świecie."
Hendrik Schiphorst
Bardzo ekscytujące. W przeciwieństwie do e-sportu, który zdobył popularność w świecie sponsoringu sportowego kilka lat temu i wprowadził zupełnie nowe dyscypliny, piłka nożna kobiet to ten sam sport co klasyczna piłka nożna mężczyzn. Zawsze wiąże się to z ryzykiem bezpośrednich porównań z mężczyznami. Dodatkowo nie jest jasne, czy mecze kobiet kiedykolwiek osiągną tę samą szybkość, atletyczność i fizyczność co mecze mężczyzn. Czy uważa pan, że piłka nożna kobiet jednak się ugruntuje?
Dziękuję, że poruszyłeś ten temat, ponieważ często słyszymy takie argumenty przeciwko piłce nożnej kobiet oraz sportowi kobiet. Często pytają nas, kiedy piłka nożna kobiet stanie się tak popularna jak jej męski odpowiednik. Nie jesteśmy zwolennikami takich porównań. Po pierwsze, jest to nieco nieproporcjonalne porównywać piłkę nożną kobiet do piłki nożnej mężczyzn, która była promowana przez dziesięciolecia. Po drugie, mimo że to ten sam sport, piłka nożna kobiet ma zupełnie inne cechy, które przyciągają kibiców. Na przykład, według różnych badań z 2024 roku, przeprowadzonych przez UEFA i GWI, piłka nożna kobiet postrzegana jest jako bardziej sprawiedliwa, bardziej przystępna i bardziej przyjazna rodzinom niż piłka nożna mężczyzn. Z perspektywy kibiców piłki nożnej, piłka nożna kobiet różni się również od męskiej pod względem wartości takich jak różnorodność, równość i empowerment. Oznacza to, że często lepiej nadaje się do opowiadania historii marki lub do partnerstw ukierunkowanych na cel, czy tematów CSR w wymienionych kategoriach wartości. Ogólnie rzecz biorąc, piłka nożna mężczyzn nadal stanowi kręgosłup naszego biznesu sponsorskiego w Niemczech i z pewnością nigdy się to nie zmieni. Jednak już teraz widzimy, że piłka nożna kobiet dociera do marek, które być może już nie przekonamy do futbolu panów. To sprawia, że temat jest dla nas bardzo interesujący.